Olen tällä viikolla nähnyt joka päivä idiootteja, varsinaisia törkiäisiä. Niin, että missä? No maantiellä. Lähtökohtahan on se, että minä ajan autoa. Minulla on kallis ja hyvin varusteltu henkilöauto, jonka merkkiä en mainostamisen estämiseksi mainitse. Autossani on mm. vakionopeuden säädin, jonka laitan aina päälle, kun matkaa on enemmän kuin viisi kilometriä ja perusrajoitus on yli 60 km/h. Olen tarkistanut autoni nopeuden maanteiden varsilla olevien näyttötaulujen ja autossani olevan navigaattorin avulla ja tiedän, että mittarivirheeni on noin 2 km/h. Kahdeksankymmenen alueella ajan noin 85 km/h, koska silloin ei vielä saa sakkoja, satasen alueella lähellä 110 km/h ja moottoriteillä noin 130 km/h. Ikinä en ole saanut ylinopeussakkoja, vaikka sen sadat kerrat olen ajanut kottaraispönttöihin ja pistoolitutkallakin on sohittu.

Nyt asiaan. Olen tällä viikolla ajanut milloin minkäkin syyn takia tuossa isommalla tiellä ja päämäärääni on ollut yli kymmenen vaan alle kaksikymmentä kilometriä. Tuona aikana olen noudattanut nopeusrajoitusta (100 km/h) lievällä ylityksellä, kuten äsken mainitsin. Joka päivä minun ohitseni on ajanut NUORI AUTOILIJA, pääasiassa vanhalla saksalaisella mainostamisen takia mainitsemattomalla rusinalla. Ohi vaan on pitänyt päästä ja ainakin kaksi kertaa keltaisella viivalla. Nuorilla pojilla on ollut lippalakki otsalla lippa ylöspäin ja tytöillä on ollut liian valkoinen tukka eli ne on värjättyjä. Blondeiksi niitä kutsutaan ja ne on tyhmiä. Ainakin kaksi puhui puhelimeen ajaessaan. Ja tällaisia palkkiaivoja pitää tuolla tiellä sietää. Paras aika päivästä - niiden pitäisi olla koulussa tai töissä eikä ajamassa turhaan ja rikkomassa lakia. Näiltä taliaivoilta pitää heti ottaa ajokortti pois ja isot hurjat sakot on heti annettava. Nehän ovat hengenvaarallisia ja uhkaavat oikein tiellä kulkevien henkeä. Autohan on tappava ase ja jos sitä tuollaisella hunninkomeiningillä ajetaan, niin ilman muuta se pois. Ei kai kukaan anna hullulle ladattua rynnäkkökivääriäkään.

On meillä tuolla tiellä muitakin, joilta pitää ottaa ajolupa hyllylle. Minun ikäiset akat on sellaisia. Sen näkee heti, jos on hieno hattu päässä ja auton käynnistystä seuraa 7000 kierroksen peruskaasutus. Pieni hyppybensalla lähtö ja sitten mennään. Keskellä tietä ja taatusti reippaasti alle rajoituksen. Kyllä on huopahattutädit hirveän vaarallisia. Niin ja huopahattupapat. Alla hirveän kallis japanilainen auto, ajoilme kuin muinaisella sfinksifaaraolla ja vauhti kaukana hyvästä tienopeudesta. Silloin pitää pysyä pois tieltä.

Kyllä pitäisi noudattaa sääntöjä.

Kovia sanoja. Minä olen oikeassa.